حدیث نورانی از حسین ع شناخت خداوند و عبادت او

یاد خداوند یاد خداوند در چشم و دید انسان شمند و هوشیار حتی برگ درختان سبز هم نشانه ای از نشانه های خداوند است. شیدن در نعمت های خداوند و سپاس گذاری به خاطر این نعمت ها. عبادت انسان از روی آگاهی و شناخت و است. انسان دارای نعمت عقل است ولی سایر موجودات بدون نگرش و تفکر، خالقشان را عبادت می کنند.
حسین (ع) فرموده اند:

عده ای از روی طمع، عبادت خدا می کنند، این عبادت سوداگران است؛ و جمعی از ترس، بندگی خدا می کنند، این عبادت بردگان است؛ و برخی به انگیزه شکر، خدا را عبادت می کنند؛ این عبادت آزادمردان و بهترین عبادت هاست.
هر انسان و قرآن را می خواند. ی که بخواهد ایمان خودش را به ان بنازد یک اشتباه بزرگ مرتکب شده است دین و ایمان هر شخص پیش خداوند ارزش دارد.من عبادت برای خودم هست.عبادت من هر اندازه بیشتر دوست باشد.در آ ت وبعد مرگ خدا عرج ان را پای خودم می نویسد.ایمان هر پیش خداوند عرج و عزت خودش را دارد.شخص که فکر می کنند.با عبادت بیشتر پیش خداوند عرج ان بیشتر فرد دیگر هست.این شخص غرور دارد. به این شخص باید گفت :عبادت که برای خودت و جلب توجه اطرافیان هست.پیش خداوند کمتر از عبادت افراد که راه رستگاری را برای نشان دادن شخصیت خودشان نمی داند.عبادت و راه رستگاری یک از دستورات قرآن هست.پس ما خدا را می پرستیم. این نشانه بالاتر بدون شخصیت ما بین انسان ها نیست. من که بیشتر وقت را صرف عبادت می کنم.لازم به واجب و ضروری آ ت را در زندگی احمیت قایل شده ام.خداپرست واسه نشانه بندگی هر انسان هست. دین داری خود را برای به روخ دیگران نکشید.این گناه بزرگتر از صدتا گناه که دیگر مرتکب شده یا شود.پس ایمان خودتان را با دیگران مقایسه نکنید
خودسازی از خودشناسی آغاز می‏شود. نخست باید خود را شناخت تا بتوان خود را ساخت؛ چرا که با خودشناسی، خداشناسی تحقّق می‏یابد و اگر خدا را شناختیم، خود را ساخته‏ایم. در آغاز باید دید چرا پدید آمده‏ایم؟ و هدف از پیدایش و خلقت ما چیست؟ خداوند در قرآن کریم تصریح کرده‏است که: "و ما خلقت الجنّ و الإنس إلاّ لیعبدون؛ من جن و انس را نیاف ، جز برای این که عبادت کنند". در تفاسیر زیادی "لیعبدون" به معنای "لیعرفون" آمده‏است؛ یعنی هدف از خلقت شناخت است و گرنه عبادت فقط و روزه و در سجاده نشستن و خدا را نیایش نیست. و روزه و ...، شعبه‏ای از عبادت است که شاید از عبادت اجتماعی اهمیتش کم‏تر باشد، زیرا در آن جا انسان فقط به خود می‏ شد، و عبادت در معنای گسترده‏تر با دیگران و به دیگران شیدن است. عبادت، دردشناسی و دردز است. عبادت، در جمع زیستن و برای جمع زیستن است
خودسازی از خودشناسی آغاز می‏شود. نخست باید خود را شناخت تا بتوان خود را ساخت؛ چرا که با خودشناسی، خداشناسی تحقّق می‏یابد و اگر خدا را شناختیم، خود را ساخته‏ایم. در آغاز باید دید چرا پدید آمده‏ایم؟ و هدف از پیدایش و خلقت ما چیست؟ خداوند در قرآن کریم تصریح کرده‏است که: "و ما خلقت الجنّ و الإنس إلاّ لیعبدون؛ من جن و انس را نیاف ، جز برای این که عبادت کنند". در تفاسیر زیادی "لیعبدون" به معنای "لیعرفون" آمده‏است؛ یعنی هدف از خلقت شناخت است و گرنه عبادت فقط و روزه و در سجاده نشستن و خدا را نیایش نیست. و روزه و ...، شعبه‏ای از عبادت است که شاید از عبادت اجتماعی اهمیتش کم‏تر باشد، زیرا در آن جا انسان فقط به خود می‏ شد، و عبادت در معنای گسترده‏تر با دیگران و به دیگران شیدن است. عبادت، دردشناسی و دردز است. عبادت، در جمع زیستن و برای جمع زیستن است
حدیث اکرم (ص) درباره عبادت در خواب
اعظم (ص) فرمودند:   إذا قالَ العَبدُ عِندَ مَنامِهِ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ یقولُ اللّه‏ُ: مَلائِکتى! اُکتُبُوا بِالحَسَناتِ نَفسَهُ إلَى الصَّباحِ
هرگاه بنده‏ اى هنگام خوابش، «بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم» بگوید، خداوند به فرشتگان می گوید: به تعداد نفس‏ هایش تا صبح برایش حسنه بنویسید.
بسمه تعالی خلاصه نویسی کتاب پرتوی از اسرار توسط خانم بابایی قرائتی، محسن(1375) پرتوی از اسرار ، تهران، ستاد اقامه ، تعداد صفحات:255 ارائه معارف دین در زمینه های اصول دین و فروع دین آن هم با روش متکی به آیات و احادیث ضرورتی برای علاقه مندان به این معارف است. موضوع کلی این کتاب درباره و اهمیت آن می باشد. در مورد و سایر فروع دین کتابهای مختلفی تا کنون به چاپ رسیده است اما این کتاب به خاطر نوع تدوین و سبک بحث و دسته بندی با تکیه بر آیات و احادیث کت مناسب خصوص برای مربیان و اهل مطالعه می باشد. این کتاب شامل 7 فصل می باشد که عبارتند از: جایگاه عبادت، سیمای ، استقبال از ، حضور در ، تعقیبات و نوافل، جماعت و...، های دیگر و هرکدام از این فصل ها شامل زیر فصلهایی نیز هستند. فصل اول : جایگاه عبادت از آنجا که عبادت «روح » است، قبل از ورود به بحث اندکی از معنی و فلسفه عبادت توضیح می دهیم. عبادت به معنای اظهار ذلت در برابر خداوند است پس آفرینش هستی و بعثت ان برای عبادت است.(نحل،36) «وما خلقت الجن والانس الا لیعبدون» هدف آفرینش و هستی و جن و انس، عبادت خداوند است.(ذاریات،56) و خداوند نیازی به عبادت ما ندارد.(زمر،7)
محمدعلی طاهری با طرح این مسئله که انسان نمی‌تواند فهمی از خدای خود داشته باشد، مریدان خود را از عبادت و بندگی منع می‌کند. وی با شاهد آوردن آیاتی که خداوند از عبادت بندگان بی‌نیاز است، مغلطه کرده و عبادت را تنها در خدمت به خلق خدا معرفی می‌کند. ادامه مطلب
انسان ها در عمر خود کارهای گوناگونی انجام می دهند، ولی بهترین کارها در عبادت خداوند خلاصه می شود. بهترین کارها در زندگی انسان چیست؟ آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) در مورد بهترین کارها در طول عمر می گوید: در حدیثی رسول خدا (ص) می فرماید: تمامی سعادت طول عمر، در عبادت خداوند عز و جل است. این حدیث کوچکی است؛ ولی خیلی حرف دارد. یعنی سعادتی بالاتر از این نیست که انسان عمر طولانی د و همه عمرش را در راه عبادت و بندگی و شب و جماعت و سفر به کربلا و قم سپری کند. 

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
آیت الله حسین مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت:توبه انسان از گناه نزد خداوند متعال بسیار ارزشمند است. بالاترین عبادت در شب قدر و غیر از قدر پشیمانی از گناه و بالاتر از پشیمانی از گناه، توبه از گناه است و اگر پس از توبه قرآن به سر بگیرد ثواب برده و اگر قرآن به سر هم نگیرد توبه اش پذیرفته می شود. توبه به زبان تنها کافی نیست، اذعان داشت: توبه زبانی خوب است اما انسان توبه کار باید قصد عدم تکرار گناه را داشته باشد و زمانی که توبه می کند نزد خداوند متعال بسیار جایگاه و ارزش می یابد و هرچقدر گناهش زیاد باشد خداوند اورا می بخشد. انسان نباید از لطف خود در پذیرش توبه اش نا امید باشد که این نا امیدی خود گناه بزرگی برای انسان است زیرا خداوند متعال بسار بخشنده و توبه پذیر است تنها کافران از رحمت خدا نا امید هستند.قبل از ورد به مراسم احیا از گناه خود توبه کنیم
سلام. چرا همه انسانا این ذهنیت براشونه که باید کار خوب کنن تا برن بهشت چرا این ذهنیت رو ندارن که به کمال مطلق و دیدار خدا که از همه این نعمت ها یعنی بهشت بهتر و بالاتره؟ سلام. پاسخ این سوال را از لسان مبارک صادق علیه السلام میشنویم. صادق علیه السلام فرموده اند: عبادت کنندگان سه دسته اند: گروهى خداوند را از ترس عبادت مى کنند که این عبادت بردگان است، گروهى خداوند تبارک و تعالى را براى ثواب عبادت مى کنند که این عبادت مزد بگیران است و گروهى خداوند را از سر عشق و محبت به او عبادت مى کنند که این عبادت آزادگان است و این برترین عبادت است (میزان الحکمه، 11646). جهت مشاهده به ادامه مطلب رجوع فرمایید.
یکی از اعمالی که پیوسته از جانب خداوند متعال و ائمه اطهار (ع) بر آن تأکید شده است، هدایت انسان ها در راه بندگی و اطاعت از خداوند متعال، می باشد. عملی که برتر است از یکصد سال عبادت! بی ­شک به وجود آوردن زمینه­ های برقراری ارتباط هرچه بیش ­تر میان انسان ­ها و خداوند دارای آثار فردی و اجتماعی و همچنین اجر و پاداش ا وی بی­ نظیری است، چنان­که در این­باره سجاد (ع) فرموده­اند: خداوند به موسی (ع) وحی کرد که ای موسی؛ مرا نزد بندگانم به خوبی و نیکی جلوه دِه و عشق و علاقه مرا در دل ­های آنان نمایان کن و آنان را هم محبوب من قرار دِه و کاری کن که بندگانم مرا دوست بدارند.

موسی (ع) عرض کرد: خداوندا؛ چگونه این کار را انجام دهم؟

خداوند فرمود: نعمت ­های مرا به آنان یادآوری کن و بگو که چه عزت و برکاتی نصیب آنان شده است. پس اگر بنده­ ی فراری از درِ خانه مرا به من بازگردانی و یا گمراهی را هدایت نمایی، این عمل ارزشمندتر است از یکصد سال عبادت که روزهایش روزه و شب­ هایش را به عبادت گذرانده باشی.

پس موسی (ع) عرض کرد: پروردگارا؛ این بنده­ ی فراری چه ی است؟

خداوند فرمود: بنده­ ی معصیت­ کار و سرکش.

موسی (ع) پرسید: بنده­ ی گمراه کیست؟

خداوند فرمود: ی که زمانش، و پیشوای معصوم زمان خود را نشناسد؛ پس او را آگاه و آشنا به زمانش نما.


پی نوشت:
۱- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۱: ۴.
۲- ناطقی، نقش دین در سلامت جامعه: ۱۸۱- ۱۸۲.
- دعایی از ابوحمزه ثمالی (20) « اَللّـهُمَّ اِنّی اَعوُذُ بِکَ مِنَ الْکَسَلِ وَالْفَشَلِ وَالْهَمِّ وَالْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَالْغَفْلَةِ وَالْقَسْوَةِ وَالْمَسْکَنَةِ وَالْفَقْرِ» خدایابه تو پناه می برم از و سستی و اندوه و ترس و بِخالَت و بی خبری و سنگدلی و بیچارگی و فقر می گویم انسان آفریده شده است که به عبادت خداوند متعال بپردازد « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُون‏»([1])هرچه که انسان را از عبادت الهی باز دارد رهزن است و باید از آن به خداوند متعال پناه برد امور نه گانه ای که در این بخش آمده است همه اموری هستند که مانع عبادت هستند یا مو جب کمرنگ شدن عبادت می گردند
-ذاریات : 56[1]
انگیزه، موتور حرکت انسان به سوی هدف است و برای تحریک انسان به سوی هدف باید با ایجاد شناخت از جایگاه هدف، انگیزه حرکت را در انسان برانگیخت. اما آدم ها متفاوت اند در روحیات، استدلال ها و حتی عبادات. صادق علیه السلام می فرماید:عبادت کنندگان سه دسته اند،1. گروهی که خدای عزوجل را از ترس عبادت می کنند و این عبادت بردگان است؛ 2. گروهی که خدای تبارک و تعالی را به طمع ثواب عبادت می کنند و این عبادت مزدبگیران است؛ 3. دسته ای که خدای عزوجل رابرای دوستی اش عبادت می کنند و این عبادت آزادگان و بهترین عبادت است.

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
انگیزه، موتور حرکت انسان به سوی هدف است و برای تحریک انسان به سوی هدف باید با ایجاد شناخت از جایگاه هدف، انگیزه حرکت را در انسان برانگیخت. اما آدم ها متفاوت اند در روحیات، استدلال ها و حتی عبادات. صادق علیه السلام می فرماید:عبادت کنندگان سه دسته اند،1. گروهی که خدای عزوجل را از ترس عبادت می کنند و این عبادت بردگان است؛ 2. گروهی که خدای تبارک و تعالی را به طمع ثواب عبادت می کنند و این عبادت مزدبگیران است؛ 3. دسته ای که خدای عزوجل رابرای دوستی اش عبادت می کنند و این عبادت آزادگان و بهترین عبادت است.

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
تفسیر المیزان: ... و جمله" إِلَّا لِیَعْبُدُونِ" استثنایى است از نفى، و شکى نیست که این استثناء ظهور در این دارد که خلقت بدون غرض نبوده، و غرض از آن منحصرا عبادت بوده، یعنى غرض این بوده که خلق، عابد خدا باشند، نه اینکه او معبود خلق باشد، چون فرموده" الا لیعبدون" یعنى: تا آنکه مرا بپرستند، و نفرموده: تا من پرستش شوم یا تا من معبودشان باشم... مجمع البیان: پس اینطور میشود که خداوند هدفش از آفرینش جن و انس عبادت است، بنا بر این اگر گروهى او را عبادت ن د غرض و هدف آفرینش باطل نخواهد شد، و مانند ى مى‏ماند که غذایى را براى مردمى فراهم آورده و آنان را دعوت کرده است که آن غذا را بخورند، و آن مردم حاضر شده‏اند، ولى بعضى از آنان از آن غذا نخورده است، در این صورت آن شخص دعوت کننده به سفاهت موصوف نخواهد شد، و هدفش درست بوده است، زیرا خوردن غذا موقوف است به اختیار و انتخاب دیگرى، بهمچنین در مسئله مورد بحث هنگامى که خداوند با دادن قدرت و وسیله و لطفهایى که فرموده است مانع را از سر راه مکلّفین برداشته است و به آنان دستور داده است که او را پرستش کنند هر با فرمان او مخالفت کند، این نافرمانى از جانب آن شخص و بانتخاب او بوده است و ربطى به خداوند ندارد.
بسم الله الرحمن الرحیم 352 مطلبی که در ادامه می خوانید تلاشی است جهت روشن نمودن یک مفهوم والا که به خوبی درک نشده است. معمولا جوانان که با شور و هیجانات و عاطفی دوره جوانی روبه رو هستند بعضاً در راه عبادت کمی سر در گم شده یا با خداوند سوتفاهم پیدا میکنند. در این مطلب قصد داریم با تفکر و همه جانبه نگری پاسخی به روز به مسئله که چرا باید خداوند را عبادت کنیم بپردازیم. ادامه مطلب
خلاصه تفسیر عبادت چیست؟ عبادت هدف خلقت ماست. هر کاری که رنگ خ داشته باشد عبادت نامیده می شود. فطرت و عبادت کاری را فطری گویند که براساس سرشت پاکی که خداوند در نهاد بشر قرار داده انجام شود و همیشه باارزش است برخلاف عادت که می شود هم باارزش و هم بی ارزش باشد. عبادت یکی از امور فطری است که اشکال و مکان های متفاوتی مانند معبر، مسجد، بتکده و آتشکده ها محل اینکار است. ریشه پرستش به دلیل قدرت و عظمتی الهی و این که هم کارها به دست اوست و کمال مطلق است و انسان نیازمند و فقیر مطلق است پس چنین موجودی لایق پرستش است.
بسم الله
خبرگزاری فارس: «عُجب در عبادت» به روایت شهید دستغیب
شهید دستغیب می گفت: عُجب در عبادت آن است که شخص، عبادتی را که انجام داده از جانب خویش ببیند نه از توفیق خداوند، پس خود را به سبب انجام آن، بزرگ می بیند و به آن عبادت، دلشاد است. ادامه مطلب
80641042117096981319310419313912242074 عبادت الهی را باید از اولیای خدا آموخت و چه بسیار شه های اشتباه درباره عبادت وجود دارد که اصلاح آن جز با مراجعه به روش زندگی اولیای دین ممکن نیست. در اینجا می خواهیم نوشته خود را به نام دو بانوی گرامی، مریم و فاطمه سلام الله علیهما نورانی و از آن دو گوهر درس عبادت بگیریم.
بسمه تعالی
با استعانت از درگاه حضرت حق و با حضور پرشور گزاران ی بخش مزایجان دویست و دوازدهمین بخش مزایجان به ت حجه ال میرشکاری محترم بخش  در روز 8/11/95 برگزار شد .
حجه ال میرشکاری در خطبه اول پس از دعوت گزاران به رعایت تقوای الهی  در اهمیت تقوی گفتندخداوند انسان را خلق کرده و هدف از خلقت عبادت است . هدف از عبادت تقواست. تقوا عامل خوشبختی در دو جهان است.خداوند دستور داده که او را عبادت کنید تا اهل تقوی شوید. خداوند را چون خالق و مربی و تامین کننده روزی و تنها معبود انسان است باید عبادت کرد. عبادت هدف از آفرینش است نه هدف آفریننده.خداوند متعال با وجود اینکه نیازی به عبادت ما ندارد از سر لطف و مرحمت به همین انجام وظیفه هم اجر و مزد می دهد.علم ادامه مطلب...
1ـ قال ال الصادق ـ علیه السّلام ـ : أفضل العباده العلم باللّه و ّواضع له[1]
صادق ـ علیه السّلام ـ : برترین عبادت، شناخت خدا و فروتنی برای اوست.
2ـ عنه ـ علیه السّلام ـ : أفضل العباده إِدمانُ ّفکر فی اللّه و فی قدرته[2]
برترین عبادت، شیدن مداوم درباره ی خدا و قدرت اوست.
3ـ قال رسول اللّه ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ : أفضل العباده قول «لا اله الاّ اللّه و لا حول و لا قوّه الاّ باللّه»، و خیر الدّعاء الاستغفار، ثمّ تلا النّبیُّ ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ : (فاعلم أنّه لا اله الاّ اللّه و استَغفِر لذَنبِک)[3]
خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ : برترین عبادت گفتن جمله ی «لا اله الاّ اللّه و لا حول و لا قوّه الا باللّه» است و بهترین دعا استغفار است. سپس ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ این آیه را تلاوت کرد: «بدان که خ جز اللّه نیست و از گناهت آمرزش بخواه».
4ـ قال ال الجواد ـ علیه السّلام ـ : أفضل العباده الاخلاص[4]
جواد ـ علیه السّلام ـ : برترین عبادت، اخلاص است.
5ـ قال ال علی ـ علیه السّلام ـ : أفضل العباده ال [5]
علی ـ علیه السّلام ـ : برترین عبادت، پاکدامنی است.
6ـ عنه ـ علیه السّلام ـ : أفضل العباده غلبه العاده[6]
برترین عبادت، چیره آمدن بر عادت است.
فرج جنگ و زن : شب ها و روزها به عبادت مشغول و پیشانی اش از فرط عبادت پینه بسته بود. از احادیث زیادی در مورد عبادت شنیده بود. وقت زیادی از روز را به عبادت می گذراند. یک روز برایش خبری آوردند. گفتند: پسرعموی حسین علیه السلام آمده. بیعت می خواهد تا در مقابل یزید شارب الخمر قیام کند. بیا به مسجد کوفه برویم.
عنوان: مدت زمان مطالعه:3دقیقه هزینه ی خواندن:یک صلوات چنین گفته اند که خداوند را در هر اسمان هزار سال عبادت کرد و او ان چنان به عبادت می پرداخت که فرشتگان گمان می د هم از جنس انان است. در بهشت به نام عزازیل خوانده می شد یعنی عزیز خدا چرا که هیچ فرشته ای عزیزتر و مقرب تر از او در پیشگاه خداوند نبود.او در عرش و بهشت خداوند را عبادت میکرد و به فرشتگان اداب عبادت می اموخت .روزی بالای در بهشت این نوشته را دید که((به همین زودی یکی از بندگان مقرب را به جهت نافرمانی از مقام قرب خود بیرون می کنیم و طوق لعنت بر گردن او می اندازیم )) نیز از خداوند اجازه ی خواست تا او را لعنت کند،بی خبر از این که هزار سال به خود لعنت فرستاد. فرشتگان از ترس این که نکند یکی از انها همان بنده ی طغیان گر باشد از عزازیل خواستند در پیشگاه پروردگار دعا کند تا خداوند انان را از این آزمایش،سربلند بیرون اورد. در حق همه دعا کرد به جز خودش. منبع:کتاب گمراهی
۶ صورت نورانی که انسان را در قبر همراهی می کند صادق(ع) می فرماید: وقتی بنده مؤمن از دنیا رفت، ۶ صورت نورانی به همراه او وارد برزخ و قبر می شوند، این ۶ صورت، او را از آسیب ها از ۶ جهت محافظت می کنند.
واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى «خضوع» است و طبرى در تفسیر «جامع البیان» مى گوید: اصل عبودیت که به نظر او شامل عبادت نیز مى شود، نزد همه عرب به معناى ذلت و خا ارى است...


✅از ثوبان غلام صلی الله علیه و آله نقل شده که گفت ما جمعی در خدمت بجایی می رفتیم.

✨ عبورمان به گورستانی افتاد. حضرت اندکی در میان قبرها بایستاد و سپس به راه افتاد

من عرض توقف شما در قبرستان به چه خاطر بود؟ حضرت سخت گریه کرد و ما نیز محزون و گریه کردیم

سپس فرمود: ای ثوبان اینان در قبرهایشان معذّبند آنچنان که من ناله آنها را شنیدم و دلم به حالشان به رحم آمد و از خدا خواستم عذابشان را تخفیف دهد و خداوند اجابت فرمود

✳️ اگر اینها در ماه رجب روزه گرفته بودند، در قبرهایشان عذاب نمی شدند

عرض یا رسول اللّه روزه و عبادت در ماه رجب از عذاب قبر ایمنی می دهد؟
فرمود آری سوگند به آنکه مرا به حق فرستاد هر مرد و زن مسلمانی که یک روز از رجب را روزه بدارد و یک شب آن را به عبادت برخیزد و جز رضای خدا نظری نداشته باشد عبادت هزار سال در نامه عملش ثبت گردد که روزهایش را روزه و شبهایش را به عبادت گذرانده باشد و

منبع
بحارالانوار ج ۴۹ ص ۳۹
حضرت رسول اکرم (ص):
یافاطمه(س) همه ی چشم ها در روز قیامت گریانند،مگر

چشمی که برمصیبت حسین (ع) گریسته باشد.

حضرت جعفر صادق(ع):
هر خداوند خیرخواه او باشد محبت حسین(ع)و

وشوق زی رادردل او قرار می دهد.

حسین (ع):
عبادت به زیادی روزه و نیست،بلکه حقیقت
عبادت ،زیاد در کار خدا شیدن است.

رضا (ع):
هر درمجلسی بنشیند که درآن امر ما(اهلبیت)
زنده می شود قلبش نمی میرد روزی که همه ی
قلب ها می میرند.
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر عبادت فاطمه ی زهرا سلام اللَّه علیها یک عبادت نمونه است. «حسن بصری» که یکی از عباد و زهاد معروف دنیای است، درباره ی فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها می گوید:
«به قدری دختر پیغمبر عبادت کرد و در محراب عبادت ایستاد که «تورمت قدماها». پاهای آن بزرگوار از ایستادن در محراب عبادت، ورم کرد!» حسن مجتبی علیه الصّلاةوالسّلام می گوید:
شبی - شب ای - مادرم به عبادت ایستاد و تا صبح عبادت کرد. «حتی انفجرت عمود الصبح»، تا وقتی که طلوع فجر شد.
مادر من از سر شب تا صبح مشغول عبادت بود و دعا و تضرع کرد.
حسن علیه الصّلاةوالسّلام می گوید شنیدم که دائم مؤمنین و مؤمنات را دعا کرد، مردم را دعا کرد، برای مسائل عمومی دنیای دعا کرد.
صبح که شد گفتم:
«یا اماه!»، «مادرم!» «لم لا تدعین لنفسک کما تدعین لغیرک.» «یک دعا برای خودت نکردی! یک شب تا صبح دعا، همه برای دیگران!؟» در جواب فرمود:
«یا بنی، الجار ثم الدار!» «اول دیگران بعد خود ما!»
مناقب ابن شهر آشوب،ج 3 ص 341
بحارالانوار علامه مجلسی، ج 43 ص 84
برگرفته از کتاب «انسان 250 ساله»- صفحه 110.
درسهایی از قرآن قرائتی در اربعین سال 1388 عزیزانی که پای تلویزیون هستند، زمانی بحث را گوش می دهند که شب اربعین حسینعلیه السلام است. اربعین سال 1388. من امروز یک نگاهی به بحث هایم . 24 سال پیش یکطور گفتم. ده سال بعدش، پنج سال بعدش، به هر اربعینی رسیدم، یک چیزی گفتم. فکر حرف ها تکراری نباشد، گفتم امشب چهل تا حدیث بخوانم. چون 28 دقیقه وقت داریم. تند تند حدیث می خوانم. حدیث های دو کلمه ای. و حدیث داریم به مناسبت اربعین،
هر روز یک حدیث از معصومین (ع) با مضامین دینی و اخلاقی   صادق (ع) فرمودند:
انَّ المومنین (ع) یَقُولُ: افضلُ العِبادَةِ العَفَاف
المومنین (ع) می فرمود::برترین عبادت پاکدامنی است.

(جهاد با نفس، ح. ۲۱۱)