اشاره مستقیم خداوند به توسل

فتوای زرقانی رحمه الله علیه در جواز زیارت قبر نبوی و توسل زرقانی از عالمان بزرگ اهل سنت و جماعت در کتاب معروف خود شرح المواهب می فرماید: زائر ِ حضرت رسول صلی الله علیه و سلم به آن حضرت توسل جوید و در توسل به ایشان ، از خداوند به جاه و مقام ایشان ، مسألت کند ، چرا که توسل به فرستاده و محبوب خداوند ، کوههای گناه و بارهای سنگین معاصی را فرو می ریزد . برکت شفاعت و عظمت ایشان در پیشگاه پروردگار، در حدی است که هیچ گناهی یارای ماندن در برابرش نیست. هر جز این عقیده داشته باشد، محرومی است که خداوند، چشم بصیرتش را کور کرده و دلش را به گمراهی کشانده است. آیا مخالف این عقیده، این آیه را نشنیده است. (ولو انهم اذ ظلموا انفسهم...) تا آ آیه. شرح المواهب ، زرقانی، ج 8 ص 317 شکلک های محدثه
برخی از انی‌که تشنه‌ی شبهه افکنی در میان شیعیان هستند، با آیات قرآن نیز قصد ت یب آن‌ها را دارند. آنان می‌گوید: بنابر آیه‌ی 16 سوره‌ی ق، که خداوند متعال می‌فرماید: «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ.» «خداوند از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است.» ما دیگر نیازی به توسل نداریم. گرچه این آیه هیچ منافاتی با توسل ندارد. ادامه مطلب





برخی از انی‌که تشنه‌ی شبهه افکنی در میان شیعیان هستند، با آیات قرآن نیز قصد ت یب آن‌ها را دارند. آنان می‌گوید: بنابر آیه‌ی 16 سوره‌ی ق، که خداوند متعال می‌فرماید: «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ.» «خداوند از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است.» ما دیگر نیازی به توسل نداریم. گرچه این آیه هیچ منافاتی با توسل ندارد.
ادامه مطلب


وقتی حضرت سلیمان، علیه السلام، به ی رسید، خداوند بادها، جن ها، و نیز تمام حیوانات را در اختیار او گذاشت. پریان با رشته های ابریشم، طلا و جواهرات گوناگون، تختی باشکوه برایش ساختند. حضرت سلیمان، علیه السلام، زبان تمام موجودات را می دانست و زمانی که می خواست ملکه سبا را شگفت زده کند، به جن ها فرمان داد که در یک چشم به هم زدن، تختش را از شهر سبا به پایتخت خود آورند. در زمان او، مردم در آرامش زندگی می د و این قدرتمند، تمام اختیاراتی را که خداوند به او واگذار کرده بود، در راه تامین و هدایت مردم به کار برد. او بقدری عظیم و در نزد خدا محبوب بود که ی انتظار نداشت او برای جلب رضایت خداوند، به افراد دیگری توسل جوید; اما..
توسل به شخص مرده یا زنده صحیح است؟
از دیدگاه قرآن توسل به شخص مرده یا زنده صحیح است؟

شفاعت

«توسل» از ماده «وسل» به معنای تقرّب جستن و یا چیزی که باعث تقرّب به دیگری از روی علاقه و رغبت می‎شود؛ می باشد،[1] و توسل شامل شفاعت نیز می‎شود، «شفاعت» از ماده «شفع» به معنای ضمیمه چیزی به همانند او است.[2]

در مفهوم قرآنی، شخص گنا ار به خاطر ای از جنبه‎های مثبت (مانند: ایمان، عمل صالح و...) شباهتی با اولیاء الله پیدا می‎کند و آنها با کمک‎های خود، او را به سوی کمال سوق می‎دهند، و از پیشگاه خداوند تقاضای عفو می‎کنند.(ص: 52)...
توسل به شخص مرده یا زنده صحیح است؟
از دیدگاه قرآن توسل به شخص مرده یا زنده صحیح است؟

شفاعت

«توسل» از ماده «وسل» به معنای تقرّب جستن و یا چیزی که باعث تقرّب به دیگری از روی علاقه و رغبت می‎شود؛ می باشد،[1] و توسل شامل شفاعت نیز می‎شود، «شفاعت» از ماده «شفع» به معنای ضمیمه چیزی به همانند او است.[2]

در مفهوم قرآنی، شخص گنا ار به خاطر ای از جنبه‎های مثبت (مانند: ایمان، عمل صالح و...) شباهتی با اولیاء الله پیدا می‎کند و آنها با کمک‎های خود، او را به سوی کمال سوق می‎دهند، و از پیشگاه خداوند تقاضای عفو می‎کنند.(ص: 52)...
- توسل موضوعی است که میان شیعه و سنی مورد اتفاق است و بارزترین بحثی است که وه ها و سلفی ها با اهل سنت اختلاف دارند. اولین آیه : در مشروعیت توسل: آیه 35 سوره مائده (وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ) تعبیر شوکانی از علمای اهل سنت: اگر قرار باشد منظور از وسیله عمل صالح باشد تکرار لازم می آید. آیه دوم: سوره اسراء آیه 57 که نشان می دهد خود انبیاء و ملائکه دنبال واسطه هستند پس توسل جزء سیره انبیاء بوده است. آیه سوم: سوره منافقون آیه 5 که نشان می دهد که ی که مخالف توسل است منافق است. آیه چهارم: سوره یوسف آیه 97 که درخواست مغفرت فرزندان حضرت یعقوب از ایشان جهت طلب استغفار برای فرزندان. آیه پنجم: نساء آیه 64 دستور خداوند به واسطه قرار دادن برای آمرزش گناهان. آیه ششم: اعراف آیه 134-135 درخواست قوم موسی از ایشان جهت طلب آمرزش خطاهای بنی .برگرفته از بیانات آیت الله حسینی قزوینی در برنامه زنده توسل در آیینه قرآن و سنت شبکه جهانی ولایت.
بانو جان نتیجه ی روزها فکر و نتیجه و توسل و استخاره برای پاسداری از عشق به خوبیها فکر و تلاش و صبر و توسل و توکل
امیدوارم خداوند بیشتر از هر زمان دیگری مرا در این راه سخت و پر خطر هر لحظه ای یاری کند بانو جان مراقب خودتان باشید خیلی بیشتر از قبل
چون بسیاری از علما مقید به خواندن هر روز می باشند به نیت توسل، زیارت، دعا و ... . به قصد زیارت حسین علیه السلام و پیوند قلبی با ایشان، زیرا رسم بزرگان این بوده که هرروز به ایشان متوسل شوند و یاد آن حضرت را زنده نگه دارند.در هر صورت مشخص است که زیارت عاشورا، عنوان زیارت دارد. نوع نیت انسان در خواندن زیارات بستگی به میزان معرفت او و نیز نوع حاجت و نیاز او دارد. انسان هر زیارتی را میتواند با هر نیت خیر و خدا پسند و هر حاجت مشروعی بخواند. در مورد زیارت عاشورا بزرگان گفته اند که این زیارت سنگین است و نباید برای نیازها و حاجت های حقیر و کوچک خوانده شود و بهتر است برای حاجات مهم و معنوی خوانده شود. هدف زندگی انسان در دنیا قرب به خداوند است و یک انسان مومن تمامی کارهایش را برای رسیدن به رضایت و قرب الهی انجام می دهد. در این زمینه به خصوص عبادات و زیارات و مانند آن به قصد قربت و نزدیک به خداوند انجام می شود و توسل هم فلسفه اش چیزی جز واسطه و وسیله جویی برای حرکت در مسیر قرب الهی نیست. شیعه به خصوص روش اش در صراط مستقیم و سلوک، توسل و تبعیت از ائمه اطهار(ع) است و به وسیله ذوات مقدسه ان معصوم(ع) به خداوند نزدیک می شود و از آنان الگو می گیرد.
سوال: آیا از میان علمای اهل سنت و نیز وه ت، مطلبی در خصوص جواز توسل آمده است؟

پاسخ: با یک بررسی کوتاه موارد بسیاری می توان یافت که ان شاء الله در هر مقاله به یک مورد اشاره می کنیم:

ادامه مطلب
دعای توسل روستای حسین آبادخواجه دریافت
عنوان: دعای توسل -هیئت میثاق الحسین(ع)روستای حسین آبادخواجه
حجم: 20.4 مگابایت
توضیحات: قرائت کنندگان حاج محسن محمودی-حاج حسین کو ن-غلام خواجه-سجادخواجه دار
دعای توسل روستای حسین آبادخواجه دریافت
عنوان: دعای توسل -هیئت میثاق الحسین(ع)روستای حسین آبادخواجه
حجم: 20.4 مگابایت
توضیحات: قرائت کنندگان حاج محسن محمودی-حاج حسین کو ن-غلام خواجه-سجادخواجه دار
توسل آن خ که خداوند اهل بیت (علیهم السلام) و خداوند من، شما و رب العالمین است، به مؤمنان فرمود: «برای رشد، کمال و قرب به من، وسیله بجویید» و البته امر به توسل را به غیر مؤمنان نفرمود، چرا که اصلاً او را نشناخته و قصد نکرده اند تا برای تقربش، نیاز به وسیله و توسل داشته باشند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ». (المائده/35) ای انی که ایمان آورده اید، تقوای الهی پیشه کنید و وسیله ای به سوی او (برای تقرب به او) بجویید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید... ادامه مطلب
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به اینکه حضرت فاطمه(س) مصداق کامل ولایت پذیری و بهترین مدرس ولایتمداری است گفت: فاطمه زهرا(س) منبع خیری است که توسل به او، انسان را به خداوند…
همه ان بزرگوار، در همه جهات دنیوی و ا وی، هادی و ناصرند اما هر کدام از ان ما در یکی از ابعاد، ظهور و بروز بیشتری دارند. مثلا در بین عرفا و علما معروف است که اگر ی از خداوند متعال، علم بخواهد به وجود مقدس باقر علیه السلام و صادق علیه السلام توسل پیدا کند. یا اگر ی طالب معنویت است به حضرت علی علیه السلام متوسل شود. از این رو، مشهور در بین فقها و علما و اهل معنا این است که برای طلب رزق و روزی در دنیا و برآورده شدن حاجات مادی و دنیوی، توسل به جواد علیه السلام بسیار مجرّب است و این هم فقط صرف ادعا نیست. هم از زبان بزرگان نقل شده و هم به تجربه ثابت شده که توسل به ایشان سبب گشایش گره های مالی و اقتصادی می شود که خود مردم متدین ما تجربه کرده اند و در حکایات و احوالات مومنان، بسیار ذکر شده است و اساسا لقب ایشان، جواد است و جود، وصف ی است که زیاد می بخشد و لذا اعطای این لقب برای ایشان بی جهت نبوده است.
دعای توسل منزل جواد خدابنده لو 28/3/94 دعای کمیل منزل قواتعلی امانخانی 4/4/94 دعای کمیل منزل ابراهیم خدابندلو 11/4/94 دعای کمیل منزل حجت خدابندلو 18/4/94 دعای توسل منزل ذوقعلی امانخانی 25/4/94 دعای کمیل منزل حسین امانخانی 1/5/94 زیارت عاشورا منزل ابوالفضل چوبداری 8/5/94 دعای توسل منزل ابوالفضل خدابنده لو 15/5/94 دعای توسل منزل علیمردان خدابنده لو 22/5/94 دعای کمیل منزل محرم فقیلونیا 29/5/94 دعای کمیل منزل سعید خدابنده لو 6/6/94 دعای توسل منزل محرم فقیه لو 12/6/94 دعای کمیل منزل محمود فقیلو 19/6/94 دعای توسل منزل علی فقیلونیا 26/6/94 دعای کمیل منزل اکبر علیمحمدی 2/7/94 دعای کمیل منزل اصغر چوبداری 9/7/94 دعای کمیل منزل علیرضا خدابنده لو 16/7/94 زیارت عاشورا منزل حسین چوبداری 23/7/94 دعای کمیل منزل سید شیرین آقا حسینی 30/7/94 دعای کمیل منزل محمد خدابنده لو 7/8/94 دعای کمیل منزل ا سداله خدابنده لو 14/8/94 دعای کمیل منزل حجت اله زرگری 21/8/94 دعای توسل منزل علی قوام خدابنده لو 28/8/94 دعای کمیل منزل شهرام علیمحمدی 5/9/94 دعای توسل منزل اصغر چوبداری 12/9/94 دعای کمیل منزل محمدحسین فقیه لو 19/9/94 دعای توسل منزل علیمردان خدابنده لو 26/9/94 دعای کمیل منزل حسن علیمحمدی 3/10/94 دعای کمیل منزل یوسف علیمحمدی 10/10/94 دعای توسل منزل عباس علیمحمدی 17/10/94 دعای کمیل منزل حسین علیمحمدی 24/1094 زیارت عاشورا منزل اصغر خدابنده لو 1/11/94 دعای کمیل منزل سید خلیل حسینی راد 8/11/94 دعای کمیل منزل اصغر چوبداری 15/11/94 دعای توسل منزل یوسف امانخانی 22/11/94 دعای کمیل منزل فرمانعلی مبهوت 29/11/94 دعای توسل منزل براتعلی امانخانی 6/12/94 زیارت عاشورا منزل بیت اله شاه مرادی 13/12/94 دعای توسل منزل اکبر علیمحمدی 20/12/94 دعای کمیل منزل حسین شاه بازلو 27/12/94
آیا روایاتى داریم که بر مشروعیّت توسّل به (صلی الله علیه و آله) در زمان حیات دل کند؟ روایات در توسّل به پیغمبر(صلى الله علیه وآله) در حال حیات آن حضرت زیاد است در اینجا به بعضى از آنها اشاره مى شود. 1ـ از عثمان بن حنیف نقل شده است که: «مرد ن نایى خدمت پیغمبر(صلى الله علیه وآله) رسید وعرض کرد: از خداوند بخواه تا به من عافیت بخشد پیغمبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: اگر مایل باشى دعا کنم و اگر مایل هستى صبر کن که این بهتر است. آن مرد گفت: دعا بفرمایید : (صلى الله علیه وآله) به او امر فرمود که وضو بگیرد و دو رکعت بخواند و این گونه دعا کند: خداوندا! من از تو درخواست میکنم به وسیله ت محمد، رحمت، اى محمد! من توجه پیدا میکنم به وسیله تو به سوى خداوند در مورد حاجتم تا حاجتم را برآورده فرمایى، پروردگارا! شفاعت او را درباره من بپذیر و او را شفیع من قرار ده. عثمان بن حنیف مى گوید: به خدا سوگند ما پراکنده نشدیم و سخن بین ما طول کشید تا این که آن مرد بر ما داخل شد مثل ى که هیچ ن نایى نداشته است!»(1) 2ـ طبرانى در جامع کبیر و حاکم در مستدرک و بیهقى در دلائل النبوّه و ابن حیّان از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل کرده اند: هنگامى که فاطمه بنت اسد مادر المؤمنین على(علیه السلام) درگذشت و قبر را براى دفن او آماده ساختند، رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: «الله الّذى یحیى و یمییت وهو حىّ لا یموت اغفر لأمّى فاطمة بنت أسد و وسّع علیها مدخلها بحقّ نبیّک و الأنبیاء الّذین من قبلى»؛(2) (خدایى که زنده می کند و مى میراند واو زنده است و نمى میرد، بیامرز فاطمه بنت اسد را و جایگاه او را وسیع گردان به حقّ ت و انى که پیش از من بودند). سید احمد زینى دحلان در کتاب الدررالسنیة فى الردّ على الوهّ ة می نویسد: «ابن ابى شیبه از جابر این حدیث رانقل کرده است و ابن عبدالبرّ نیز آنرا از ابن عباس و أبو نعیم نقل کرده است »(3) این دعا دل دارد بر این که توسل، هم به زنده ها صحیح است وهم به اموات. درمورد پیغمبر(صلى الله علیه وآله) توسل به شخص زنده است و در مورد انبیاى قبل از خودش، توسل به حق مردگان است. در خلاصة الکلام میگوید: «این حدیث را طبرانى در جامع کبیر و اوسط خود و ابن حیّان و حاکم نقل نموده اند و آن را حدیثى صحیح دانسته اند »(4) 3ـ بخارى در صحیح خود وابن اثیر درکتاب اسد الغابة فى معرفة الصحابه مى نویسد: «وقتى سالهاى قحطى مى شد، عمر بن خطاب به وسیله عباس بن عبدالمطلب طلب باران مى نمود و مى گفت: خداوندا! ما درگذشته توسل مى جستیم به سوى تو به واسطه مان پس ما را سیراب مى نمودى. اکنون ما متوسل مى شویم به عموى مان، پس ما را سیراب کن، پس خداوند آنان را سیراب فرمود».(5) از این نقل تاریخى استفاده مى شود که توسل و واسطه قرار دادن (صلى الله علیه وآله) نزد خداوند، مکرر واقع شده است ولفظ «کنّا نتوسّل» دل بر استمرار دارد، ضمن این که توسل به عباس عموى نیز بر اصل جواز دل دارد. وظاهر این دعا این است که خود خلیفه متصدى دعا بوده است و پس از آن که دعا نمود و باران بارید، گفت: هذا والله الوسیلة الى الله»؛ (به خدا سوگند، او وسیله به درگاه خداوند است)» قسطلانى مى نویسد: «وقتى عمر به وسیله عباس، طلب باران نمود، گفت: اى مردم! خدا(صلی الله علیه و آله) به عباس به دیده پدرى می نگریست، پس از او پیروى کنید و او را وسیله خود قرار دهید. در این عمل، به موضوع توسل تصریح شده است و با این عمل، گفته انى که توسل را مطلقا منع می کنند یا آن رابه (صلی الله علیه و آله) اختصاص می دهند باطل مى شود، چه این که به غیر (صلی الله علیه و آله) توسل شده است.(6)ضمنا توسل به عباس، نوعى توسل به پیغمبر(صلی الله علیه و آله) بوده است، زیرا عمر در دعاى خود گفت: «ما توسل پیدا مى کنیم به عموى »؛ یعنى به ى که به واسطه نزدیکى با (صلی الله علیه و آله)، نزد تو حرمت و مقامى دارد وگویا مى گوید: چون عموى است به او توسل مى جوییم(7). (1). مسنداحمد بن حنبل، ج 4، ص 138، حدیث عثمان بن حنیف (با اندک تفاوت). (2). کشف الارتیاب، ص 265؛ و وفاءالوفا، ج 4، ص 1373. (3). نقل از جفعر سبحانى، آیین وهّ ّت، ص 159، و وفاء الوفا، ج 4، ص 1373(4). آیین وهّ ّت، ص 159. (4). آیین وهّ ّت، ص 159. (5). صحیح بخارى، ج 2، ص 34، باب الاستقاء. (6). المواهب اللدنیّة ج 3، ص 380. (7). گردآوری از کتاب: دعا و توسل، آیه الله سید حسن طاهری م آبادی، موسسه بوستان کتاب، چاپ دوم، ص 114-127. منبع: سایت آیت الله مکارم
سخنگوی وزارت خارجه به ت بحرین توصیه کرد بجای توسل به روش های منسوخ و اصرار بر رویکرد امنیتی، تلاش کند با صداقت و عد و رعایت اصول اخلاقی با مردم خود رفتار کند.
لحظاتی از ذکر و تضرع انقلاب هنگام توسل به حضرت صاحب ا مان(عج) را در ویدئوی زیر ببینید.
وه ت چه اشکالاتی بر شیعیان می گیرند؟ در قرن دوازده فرقه ای تندو افراطی بوجود آمد که بنام وه ت معروف است آنها اشکالاتی بر تمام مسلمانان می گیرند. این اشکالات که بر شیعه و سایر فرقه های مسلمان از طرف وه ت وارد می شود به طو ر غالب بر محور شرک و توحید می باشد که به صورت مختصر به آنها اشاره می شود. 1. به اعتقاد وه ون انی که به ان و اولیا و صالحین توسل می کنند، از اعتقاد به توحید خارج شده و مشرک می شوند[1]و لذا توسل به افراد ذکر شده را رد می کنند و آنرا بدعت در می دانند.
مراسم قرائت دعای توسل با مداحی برادر مصیب رضایی و حجه السلام والمسلمین ایوب واقفی در مسجد صاحب ا مان (عج) قشم برگزار شد. در این مراسم پر فیض و معنوی گزاران ضمن قرائت دعای توسل ، سلامتی و شفای ی را از خداوند متعال خواستار شدند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن محکومیت حمله تروریستی سنت پترزبورگ گفت: واشنگتن با توسل به حربه های گوناگون تلاش می کند روسیه و دشمنان حقیقی تروریسم را وادار به عقب نشینی کنند تا با توسل به بهانه جنگ با تروریسم دست به مداخلات فرامرزی نظیر تهاجم به عراق و افغانستان بزند.
ر تیلرسون اعلام کرد مصمم به دفاع از توکیو و سئول از جمله با توسل به بازدارندگی هسته ای است.
با بالا گرفتن تنش های و کره ی شمالی، به نظر می رسد که تنها راه حل پیش روی مقامات کاخ سفید، توسل به عملیات سایبری م ب، باشد.  

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
با بالا گرفتن تنش های و کره ی شمالی، به نظر می رسد که تنها راه حل پیش روی مقامات کاخ سفید، توسل به عملیات سایبری م ب، باشد.  

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
در توسل نیز چون به دو صورت انجام می‌شود: توسل صحیح و توسل باطل، باید با آگاهی دادن جلوی افتادن در شرک گرفته شود. بدین جهت مسلمانان در طول تاریخ ضمن انجام سنت نبوی و زیارت بزرگان خود، به‌خاطر آگاهی از نحوه توسل صحیح، هرگز مرتکب شرک نشدند، بلکه ضمن عبادت خدا، شعائر را تعظیم نمودند و گاه خدای بزرگ به برکت وجود ان و اولیای الهی مشکلات آنان را برطرف می‌ساخت. ادامه مطلب
نوجوان بودم و پاتق من و رفقای آن روزهایم مسجد بود. تکبیر و قرائت قرآن و دعا و دیگر فعالیتهای مسجد را کنترات برداشته بودیم. آن شب، شب چهارشنبه بود و به رسم همه مساجد بعد از ، دعای توسل می خو م. کلا چهار نفر برای دعا مانده بودند که سه نفرشان من و رفقا بودیم و چهارمی خادم مسجد بود. برای خواندن فرازهای آ دعای توسل میکروفون را به من دادند. فراز آ که توسل به زمان بود همه ایستادیم و بعد از آن در دل حاجاتمان را مرور کردیم و آنگاه به فراز آ ِ دعا رسیدم که «یا سادتی یا موالی إنی توجهت بکم...» است. یک دفعه دیدم همۀ مجلس به سمت من دوید، یعنی همان سه نفر! نگو صفحه را که ورق زده بودم، اشتباهی پریده بودم به دعای کمیل و منِ از همه جا بی خبر ـ که کاشف به عمل آمد حواسم همه جا بود الا دعای توسل ـ دعای کمیل را شروع کرده بودم. و این شد که رفقایم چند سال به من خندیدند..
دفاع شیخ الازهر از توسل شیعیان به اهل بیت (علیهم السلام) و علیه فتاوی وه ون "علی " افزود: عبارت "مدد یاحسین" [علیه السلام] شرک به خدا نیست و گوینده آن اعتقاد به یگانگی خدا دارد و ی که از [ ] حسین [علیه السلام] کمک می خواهد شریکی برای خدا قائل نشده بلکه او را واسطه قرار داده است. shia-news.com شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، "علی " مفتی اعظم سابق مصر در اظهاراتی تلویزیونی گفت: اولیاء درخواست انیکه به آنها توسل می جویند را می شوند و سپس برای سخن خود احادیثی از صحیح بخاری نقل کرد.

وی افزود: عبارت "مدد یاحسین" [علیه السلام] شرک به خدا نیست و گوینده آن اعتقاد به یگانگی خدا دارد و ی که از [ ] حسین [علیه السلام] کمک می خواهد شریکی برای خدا قائل نشده بلکه او را واسطه قرار داده است.

وی زیارت ضریح های متبرکه را دلیل عشق نه شرک به خدا توصیف کرد و گفت که در احادیث سنت نیز این موضوع وارد شده است و توسل به ضریح برای تقرب به خداست و این برای مسلمانان جائز است.

این مفتی مصری در پایان اظهار داشت که خداوند در این مورد میفرماید: " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ" که با این سخن ما را به توسل دستور می دهد. شایان ذکر است که "علی " سابقه خوبی د رمبارزه با وه ت و فتواهای ساختگی آن دارد.


انتهای پیام/ ر.ش برچسب ها: حسین ، توسل ، قبور ، شرک ، شیعه نیوز " برگرفته از سایت" شیعه نیوز"
حضرت مهدی (علیه السلام) «باب اللَّه» است. در روایات از ان‏ (علیهم السلام) درباره فرموده خدای تعالی: «‏وَللَّهِ الأَسْمآءُ الحُسْنی فَادْعُوهُ بِها؛ و برای خداوند نیک ‏ترین نام‏ها است، او را با آن‏ها بخوانید.» آمده است که: به خدا قسم ماییم آن اسماء حسنی (نیک‏ترین نام‏ها) که خداوند بندگانش را امر فرموده به وسیله آن‏ها او را بخوانند [و دعا کنند].  از دیدگاه شیعه برخی از وظایف و فوائد مترتب بر حضور و ظهور او در جامعه است. از آن جمله می توان به برقراری عد اجتماعی، بیان احکام و تفسیر و تبیین قرآن و اجرای حدود الهی اشاره کرد. 

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]
پرسش : می خواستم بدانم که آیا توسل از نظر شما شرک است؟چنانچه پاسختان مثبت یا منفی است ،دوست دارم علتش را برایمان توضیح دهید. پاسخ : توسل توسل ، یعنی واسطه قرار دادن ، انبیاء ، ان و صالحان به پیشگاه خداوند چنانچه خداوند، در قرآن کریم می فرماید : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ . المائدة / ۳۵ . ای انی که ایمان آورده اید ، از خدا بترسید و برای تقرب به او وسیله ای بجویید . این آیه به تمامی مؤمنین دستور می دهد که به هر وسیله ای که سبب تقرب به خداوند می شود تمسک بجویند ؛ بنابراین تقرب به خداوند بدون وسیله و واسطه امکان ندارد. حضرت زهرا سلام الله علیه می فرماید : وأحمد اللّه الذی بعظمته ونوره یبتغی مَن فی السموات والأرض إلیه الوسیلة ونحن وسیلته فی خلقه . تمام آن چه در آسمان و زمین هستند ، برای تقرب به خداوند به دنبال وسیله هستند و ما وسیله و واسطه خداوند در میان خلقش هستیم . شرح نهج البلاغة ، ج ۱۶ ، ص۲۱۱ و السقیفة وفدک ، ص ۱۰۱ و بلاغات النساء ، بغدادی ، ص ۱۴٫ و از عایشه در باره خوارج نقل شده است که فرمود : هم شرّ الخلق والخلیقة ، یقتلهم خیر الخلق والخلیقة ، وأقربهم عند اللّه وسیلة . شرح نهج البلاغة ، ج۲ ، ص۲۶۷ از مسند احمد ؛ اما این روایت را دستان امانت دار اهل سنت حذف کرده اند . و المناقب ، ابن المغازلی شافعی ، ص۵۶ ، ح ۷۹٫ خوارج، بدترین خلائق هستند ، آن ها را بهترین فرد از میان خلائق که نزدیک ترین وسیله به خداوند است ، خواهد کشت . مراد حضرت علی علیه السلام است . توسل ان الهی : توسل حضرت آدم به اهل بیت علیهم السلام و از أبی هریره در باره قصه حضرت آدم نقل شده است : یا آدم هؤلاء صفوتی… فإذا کان لک لی حاجة فبهؤلاء توسل، فقال النبی: نحن سفینة النجاة من تعلق بها نجا ومن حاد عنها هلک، فمن کان له إلى الله حاجة فلیسألنا أهل البیت . فرائد السمطین ، ج۱ ، ص ۳۶ ح ۱٫ ای آدم ! این ها ( اهل بیت ) برگزیدگان من هستند … هر وقت حاجتی داشتی اینها را واسطه قرار بده . (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند : ما کشتی نجات هستیم ، هر سوار این کشتی شد ، نجات خواهد یافت و هر سر پیچی کند ، هلاک می شود ، هر ی حاجتی به سوی خداوند دارد ، باید ما اهل بیت را واسطه قرار دهد . و سیوطی نقل می کند که حضرت آدم به درگاه خداوند چنین استغاثه می کرد : اللهمّ إنّی أسألک بحقّ محمد وآل محمد سبحانک لا إله إلا أنت، عملت سوءً، وظلمت نفسی فاغفر لی إنّک أنت الغفور الرحیم، فهؤلاء الکلمات ی تلقى آدم . الدر المنثور ، ج۱ ، ص ۶۰٫ بار خدایا ! از تو درخواست می کنم به حق محمد و آل محمد که تو پاک و منزهی و غیر از تو خ نیست ، من کاری بدی و به خود ظلم نمودم ؛ پس مرا ببخش که تو بخشنده و مهربان هستی … .